tag:blogger.com,1999:blog-8639221065698914161.post4066561813691511619..comments2014-12-30T15:22:01.173+01:00Comments on @Haas1 - Studentene /elevene skal lykkes! : Hvorfor opprettholdes gode resultat ved lærestedene på tross av mindre ressurser?Harald Åge Sæthrehttp://www.blogger.com/profile/08780892620750572365noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-8639221065698914161.post-68968883286347146632011-02-11T14:50:51.824+01:002011-02-11T14:50:51.824+01:00Vi er nok uenige om effektene av insentivsystemet,...Vi er nok uenige om effektene av insentivsystemet, og det virker ikke som vi kommer til å bli enige på det punktet.<br /><br />Vi i NSO mener at den resultatbaserte komponenten skal være et insentiv til at utdanningsinstitusjonene tilrettelegger for utdanning som gir studentene et godt læringsutbytte, høy utdanningskvalitet og <br />bidrar til at studenter fullfører på normert tid. Men vi mener at størrelsen på den resultatbaserte komponenten i finansieringssystemet er for stor. <br /><br />Dessuten er vi negative til at utdanningsinstitusjonene kun premieres for gjennomstrømning, for det er ingen god måte å måle kvalitet på. Vi mener veien å gå er å redusere resultatfinansieringen og finne bedre indikatorer til å måle utdanningskvalitet.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8639221065698914161.post-36846854566704391692011-02-11T11:05:05.090+01:002011-02-11T11:05:05.090+01:00Hei Anne KN
Vi er enige om at det må mer ressurse...Hei Anne KN<br /><br />Vi er enige om at det må mer ressurser til høyere utdanning, men vi er vel uenige om hvilken argumentasjon som bør føres overfor bevilgende myndigheter.<br /><br />Konsekvensen av underfinansieringen er først og fremst en rovdrift på en del personale, mindre kostbar undervisning i felt og på laboratorier, mindre mulighet til faglige oppfølging fra lærere og ikke minst mye mindre faglig valgfrihet for studentene.<br />I tillegg er det svært mange dyktige studenter som faller fra utdanningene av andre årsaker enn de faglige, noe som ofte kommer av at lærestedene ikke har ressurser til å følge opp det helhetlige læringsmiljøet. <br /><br />Jeg kan med hånden på hjerte ikke se at de økonomiske incentiver har medført lavere kvalitet på våre kandidater. Til det har våre lærere alt for høy arbeidsmoral og dagens økonomiske incentiver svært liten betydning. <br />Som tillitsvalgt for studentene synes jeg også det er merkelig at du går ut med slike påstander, siden dette først og fremst rammer det bildet vi har på kvaliteten på ferdige kandidater og derved i hvilken grad ferdige kandidater vil få seg arbeid.<br /><br />På denne annen side, tror jeg, at enda mer trykk på økonomiske incentiver på undervisningssiden faktisk vil gi dere studenter et bedre undervisningstilbud. <br />Money talks<br /><br /><br />Harald ÅgeHarald Åge Sæthrehttps://www.blogger.com/profile/08780892620750572365noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8639221065698914161.post-86696384918226221052011-01-27T09:57:44.777+01:002011-01-27T09:57:44.777+01:00Hei!
Jeg tror nok egentlig ikke vi er så uenige, ...Hei!<br /><br />Jeg tror nok egentlig ikke vi er så uenige, og mitt poeng i TU-artikkelen er ikke at lærestedene nødvendigvis skal stryke flere. Det skjedde masse positivt etter Kvalitetsreformen, og du trekker frem flere av disse tingene her: Hyppigere tilbakemeldinger, modulisering av store fag osv. Vårt inntrykk er imidlertid at flere sliter med å oppfylle intensjonene fra Kvalitetsreformen, på grunn av underfinansiering og for lite ressurser. Dette er du jo selv inne på. <br /><br />Poenget mitt er man de siste årene har økt opptaket av studenter utover det man kan klare å håndtere. Noen steder har det også ført til at man har laget lettere eksamensoppgaver osv. på lavere grad, fordi det finansierer annen virksomhet. Et eksempel finner vi på NTNU, hvor særlig psykologiemner på første år, ble ansett for å være spesielt lette: http://www.underdusken.no/nyhet/2007/16/116558/tilbyr+studiepoeng+uten+pugging Etter mye arbeid fra studentenes side, ble dette heldigvis tatt tak i.<br /><br />Jeg mener du har helt rett i at de vitenskapelig ansatte lider under for høyt arbeidspress, noe som går ut over både forskningen og studentene. Derfor står også Forskerforbundet og NSO sammen i å peke på at det reelle studenttallet ved institusjonene er underfinansiert, og at dette er et av de største problemene innenfor vår sektor.<br /><br />Jeg anbefaler for øvrig Knut Heidars kronikk i dagens Aftenposten: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4007203.ece<br /><br />Anne Karine Nymoen, leder i Norsk studentorganisasjonAnonymousnoreply@blogger.com