English

Se mer om boken her

mandag 28. januar 2013

13 myter om frafall



Det største hinderet i frafallsarbeidet er at det eksisterer en del kollektive misforståelser (myter) som etter hvert har fått etablert seg som sannheter og unnskyldninger for manglende eller feile handling. Slike sannheter kan også ha snev av realitet i seg, noe som styrker slike myter over tid. I boken om frafall skriver jeg et kapitel hvor jeg drøfter 13 ulike myter om frafall. Jeg er svært glad for kommentarer dersom dere ikke forstår hva jeg mener med en av mytene, mener det lever myter om frafall der ute jeg ikke har fått med, eller allerede nå ønsker å sette meg på plass fordi dere mener det slett ikke er noen myte og kan dokumentere det.

Her er de 13 mytene:

1.      Frafallet er ikke så stort
2.      Det er bare de faglig svake studentene som slutter, redusert frafall medfører bare at man «redder» noen flere av de svakeste studentene
3.      Det er bra å bli kvitt svake studenter som ellers ville preget læringsmiljøet negativt
4.      Mye av frafallet skyldes at studentene ikke hadde tenkt å studere mer
5.      Mye av frafallet skyldes at studentene hadde valgt feil studium, og det er bra at ungdom som har valgt feil kan få et dytt til å gjøre det de egentlig duger til
6.      Bare studier med høye frafallstall trenger å jobbe med frafall
7.      Frafall betyr ikke noe for rekrutteringen
8.      Er frafall et problem; Ja da er det studentenes problem
9.      Hadde vi fått bedre studenter ville ikke frafallet vært så stort
10.  Skolen gjør en dårlig jobb. Det er skolen som må bli bedre.
11.  Det er lite som kan gjøres for å redusere frafallet
12.  Lærestedet gjør allerede det som kan gjøres
13.  Skal vi gjøre noe med frafall er vi avhengig av å spørre de som har sluttet

5 kommentarer:


  1. Fra Twitter fikk jeg denne fra
    Torkil Vederhus ‏@torkil

    enig! men en del av mytene overlapper vel? nr. 1 er definitivt viktigst,mda følger de andre fort.

    Mitt svar:
    jo de overlapper, men viser ulike innfallsvinkler. Jeg ønsker å møte flest mulig av argumentene mot å gjøre noe.

    SvarSlett
  2. Ny melding fra Twitter
    Sunniva Rose ‏@SunnivaRose
    så utrolig enig i nummer 2! Var ganske nær å være i frafallsstatistikken selv en stund...

    SvarSlett
  3. Siden du ber om tilbakemelding:

    Jeg har lyst til å returnere det siste spørsmålet ditt og spørre hvordan du kan dokumentere at dette er myter. Dersom mytene er kollektive misforståelser, så er de vel så utbredt at de kan dokumenteres på en eller annen måte?

    Jeg tror ikke disse mytene er kollektivt utbredt innen akademia eller blant den opplyste allmennheten, men påstander eller holdinger hos enkelte. Men jeg kan ikke dokumentere det.

    Vurder om du heller bør presentere "mytene" som (ofte brukte) påstander om frafall som du ønsker å drøfte i boken.

    My two cents

    SvarSlett
  4. Takk for innspill HP

    Viktig å balansere,
    Hadde nok tenkt å bruke mest plass på å vise hvorfor dette er myter enn å forklare utgangspunktet for mytene. Ideen er å gi de som skal arbeide med frafall en mest mulig velfylt verktøykasse til å kunne håndtere de fleste eventualiteter.
    Men jeg har faktisk endel data på at dette er utbredte myter blant ansatte ved tre læresteder her i landet. Skal legge enda mer vekt på å vise til den samt endel andre kilder.

    SvarSlett
  5. Ny melding på Twitter

    Per Stornes ‏@PerStornes
    myte 1: stort i forhold til hva da?


    Mitt svar:
    Til å bry seg med. Mange blir overrasket når de ser frafallstall på eget lærested/ studium.

    SvarSlett