Det største hinderet i frafallsarbeidet er at
det eksisterer en del kollektive misforståelser (myter) som etter hvert har
fått etablert seg som sannheter og unnskyldninger for manglende eller feile handling.
Slike sannheter kan også ha snev av realitet i seg, noe som styrker slike myter
over tid. I boken om frafall skriver jeg et kapitel hvor jeg drøfter 13 ulike myter
om frafall. Jeg er svært glad for kommentarer dersom dere ikke forstår hva jeg
mener med en av mytene, mener det lever myter om frafall der ute jeg ikke har fått
med, eller allerede nå ønsker å sette meg på plass fordi dere mener det slett
ikke er noen myte og kan dokumentere det.
Her er de 13 mytene:
1.
Frafallet er ikke så stort
2. Det
er bare de faglig svake studentene som slutter, redusert frafall medfører bare
at man «redder» noen flere av de svakeste studentene
3. Det
er bra å bli kvitt svake studenter som ellers ville preget læringsmiljøet
negativt
4. Mye
av frafallet skyldes at studentene ikke hadde tenkt å studere mer
5. Mye
av frafallet skyldes at studentene hadde valgt feil studium, og det er bra at
ungdom som har valgt feil kan få et dytt til å gjøre det de egentlig duger til
6. Bare
studier med høye frafallstall trenger å jobbe med frafall
7. Frafall
betyr ikke noe for rekrutteringen
8. Er
frafall et problem; Ja da er det studentenes problem
9. Hadde
vi fått bedre studenter ville ikke frafallet vært så stort
10. Skolen
gjør en dårlig jobb. Det er skolen som må bli bedre.
11. Det
er lite som kan gjøres for å redusere frafallet
12. Lærestedet
gjør allerede det som kan gjøres
13. Skal
vi gjøre noe med frafall er vi avhengig av å spørre de som har sluttet
SvarSlettFra Twitter fikk jeg denne fra
Torkil Vederhus @torkil
enig! men en del av mytene overlapper vel? nr. 1 er definitivt viktigst,mda følger de andre fort.
Mitt svar:
jo de overlapper, men viser ulike innfallsvinkler. Jeg ønsker å møte flest mulig av argumentene mot å gjøre noe.
Ny melding fra Twitter
SvarSlettSunniva Rose @SunnivaRose
så utrolig enig i nummer 2! Var ganske nær å være i frafallsstatistikken selv en stund...
Siden du ber om tilbakemelding:
SvarSlettJeg har lyst til å returnere det siste spørsmålet ditt og spørre hvordan du kan dokumentere at dette er myter. Dersom mytene er kollektive misforståelser, så er de vel så utbredt at de kan dokumenteres på en eller annen måte?
Jeg tror ikke disse mytene er kollektivt utbredt innen akademia eller blant den opplyste allmennheten, men påstander eller holdinger hos enkelte. Men jeg kan ikke dokumentere det.
Vurder om du heller bør presentere "mytene" som (ofte brukte) påstander om frafall som du ønsker å drøfte i boken.
My two cents
Takk for innspill HP
SvarSlettViktig å balansere,
Hadde nok tenkt å bruke mest plass på å vise hvorfor dette er myter enn å forklare utgangspunktet for mytene. Ideen er å gi de som skal arbeide med frafall en mest mulig velfylt verktøykasse til å kunne håndtere de fleste eventualiteter.
Men jeg har faktisk endel data på at dette er utbredte myter blant ansatte ved tre læresteder her i landet. Skal legge enda mer vekt på å vise til den samt endel andre kilder.
Ny melding på Twitter
SvarSlettPer Stornes @PerStornes
myte 1: stort i forhold til hva da?
Mitt svar:
Til å bry seg med. Mange blir overrasket når de ser frafallstall på eget lærested/ studium.