I min serie om boken jeg skriver (se annet blogginnlegg)
kommer det her et innlegg hvor jeg forsøker å beskrive innholdet.
Av ting som kan diskuteres er om jeg burde hatt mer om ulik
frafallsforskning tidligere og ikke som et av de siste kapitlene, men jeg har
valgt å møte den leseren som vil komme kjapt i gang for å få gjort noe raskt med frafallet.
Innledningsvis tolker jeg Tinto sin modell ”longitudinal
model of institutional departure”. Deretter følger et kapitel som et krasjkurs
i hvordan man starter opp et systematisk frafallsarbeid. Boken tar deretter systematisk
for seg de ulike delene av Tinto sin modell. Først med en serie kapitler med
ulike faser i utdanningsløpet. Et kapitel omhandler det som skjer før studenten
ankommer studiestedet og mulighetene vi har for å forebygge. Et annet fokuserer
på overgangen til høyere utdanning og det viktige mottaket av nye studenter og
hvordan vi kan la det bli en avgjørende start. Et tredje belyser ulike aspekter
ved tilrettelegging og informasjon gjennom førstesemesteret som for mange
studenter er en ”prøvestein” på om de faktisk vil fullføre utdanningen. Et
fjerde belyser andre semester og seinere deler av utdanningen som kan bli
skikkelige nedturer for mange studenter dersom man bare griper fatt i
førstesemesteret. Etter denne kronologiske gjennomgangen omhandles hvilken
innvirkning ulike undervisningsformer og infrastrukturen ved lærestedet vil
kunne ha. Neste del av boken tar for seg de ulike aktørene ved og utenfor
lærestedene og hvordan de sammen og hver for seg i større grad kan bidra til studentenes
suksess. Dette inkluderer studentene
selv, ulike grupper av ansatte og familie/venner og andre eksterne aktører. Et
eget kapitel gir en innføring i Learning communities som synes å favne alle
aspektene som er nødvendig for å sikre studentenes suksess og som kan vise til
svært gode resultat både i forhold til frafall og faglig kvalitet.
Avslutningsvis er det et kapitel om faktiske forhold rundt frafall og hvordan
man kan arbeidet med å få med seg ulike deler og viktige personer ved
lærestedet i frafallsarbeidet. Her vil det også bli gitt en innføring i det
teoretiske grunnlaget og det vises til viktig forskning på frafall både i USA,
i Europa og i Norge.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar