Over 33,6 % av studentene har ikke gjennomført en grad innen 8 år ifølge
SSB.[1]
At så mange faller fra og sliter med studiene er en samfunnsutfordring. Av
erfaring vet vi at det er mulig å øke andelen som gjennomfører med de riktige
tiltakene. Samtidig viser
SHOT-undersøkelsen i 2018 at 29 % av studentene har alvorlige psykiske utfordringer,
og samme andel svarer at de ofte/svært ofte er ensomme. Andelen studenter med
psykiske utfordringer hadde økt markant fra tidligere undersøkelser. SHOT står
for Studentenes Helse- og Trivselsundersøkelse. Folkehelseinstituttet
gjennomfører denne undersøkelsen hvert 4 år for flere samskipnader.[2]
Det store frafallet og mange studenters utfordringer med
psykisk helse har vært behandlet i flere stortingsmeldinger de siste tiårene.
Lavere frafall var ett av argumentene for innføring av Kvalitetsreformen,
problemstillingene ble behandlet i Stortingsmelding 16 (2016–2017) Kultur
for kvalitet i høyere utdanning, hvor mentorordning var ett av tiltakene
som ble trukket frem.
Et lovforslag om mentorordning ble så diskutert i NOU 2020: 3 Ny lov om
universiteter og høyskoler.
I tildelingsbrevet til statlige universiteter og høyskoler
for 2019 skriver Kunnskapsdepartementet:
Universitetene og de statlige høyskolene skal starte opp
nye mentorordninger i 2019. Omfang og innretning er avhengig av
institusjonsstørrelse og eksisterende mentorordninger. Institusjonene må selv
vurdere hvordan mentorordningene organiseres best mulig og ved hvilke studier
de er mest hensiktsmessige i første omgang. DIKU skal fremme arbeidet gjennom
dialog og erfaringsdeling med institusjonene.
Bedre gjennomføring sikrer lærestedene en tryggere økonomi til
å finansiere både forskning og utdanning. På mange studier lar man seg også
motivere av å få flere gode søkere til master-
og doktorgradsprogram. Men ikke minst lar mange ansatte seg motivere til
innsats for at flere studenter skal trives og mestre sine studier. Dessuten
løser man samfunnsoppdraget bedre ved å kunne levere flere kandidater ut i
arbeidslivet.
Bedre psykisk helse blant studentene regner man med vil redusere køene til
psykologtimer ved samskipnadene. Køer som har hatt en markert økning det siste
tiåret. Den sentrale ideen er å gi studentene en trygg gruppe av medstudenter
de kan møte studiene med. Tanken er å redusere ensomhet. Ensomhet er en av de
psykiske utfordringene mange studenter trekker frem. Gode mentorordninger kan
også bidra til å gi studentene verktøy for å kunne mestre å prestere godt på
studiet.
[1]
Statistisk sentralbyrå (SSB)(2022) Gjennomføring ved universiteter og høgskoler
Hentet 29.6.22 fra https://www.ssb.no/utdanning/hoyere-utdanning/statistikk/gjennomforing-ved-universiteter-og-hogskoler.
[2] Knapstad
M, Heradstveit O, Sivertsen B. “Studentenes Helse- og Trivselsundersøkelse
2018". Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus, 2018.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar